zaterdag 6 april 2013

een goed begin




Een goed begin is het halve werk. Dat is al een eeuwenoud gezegde. En zeker in het zelf maken van kleding is dit een gouden waarheid.

Maar waar begint het begin bij het maken van kleding? Het begin ligt allereerst in het kiezen van de juiste maat. En om de juiste maat te kunnen kiezen is het van belang de juiste maat van het eigen lichaam te hebben. Dus eigenlijk ligt een goed begin van kleding maken dus bij het opmeten van de eigen maten.

Om je eigen maten goed te kunnen opmeten heb je een ‘assistent’ nodig. Zelf je maten opmeten is geen goed idee.
Meet je maten op over weinig kleding die aansluitend om het lichaam zit. Laat je ‘assistent’ de maten glad meten. Dat wil zeggen dat de centimeter niet te strak getrokken moet worden maar zeker ook niet te wijd. Vaak wordt gezegd dat één vinger tussen de centimeter en het lichaam de juiste maat geeft.

Maar hoe zit het dan met hele dunne vingers? Of juist hele dikke vingers?

Welke maten gemeten moeten worden kom ik graag later op terug. En ook op de teleurstelling dat je vaak van naaipatronen een veel grotere maat moet nemen dan je in de winkel koopt.

Want eigenlijk is dit blog bericht een goed begin van mijzelf! Vanaf vandaag zal ik hier regelmatig vertellen over kleding maken.
Ook zullen er regelmatig leuke naaipatronen verschijnen. Maar ook zal ik vertellen over de leuke dingen die ik mee maak in mijn wereld vol handwerk!

Volg en leef mee…..

Janneke


Geen opmerkingen: