donderdag 11 april 2013

Vilt



Wat is vilt toch een heerlijk materiaal om in relatief korte tijd een leuk werkstuk te maken! Afwerken is niet nodig, verstevigen is overbodig en veel versiering heeft het niet nodig.

Mijn dochter is pas verhuisd en haar appartement is nog wat kaal. Dus toen de housewarming naderde en een mooie lap vilt nog lag te wachten op iets…. ben ik maar begonnen.


Een paar kussentjes op de bank staat natuurlijk altijd gezellig. De housewarming was tevens bedoeld om het samenwonen in te luiden dus… een eenvoudige applicatie van Hij en Zij. Letters getekend, op Vliesofix gestreken en op het vilt gemaakt. De applicatie letters heb ik met een kleine zigzagsteek vast gezet. Omdat vilt geen afwerking behoeft heb ik besloten de naden gewoon naar de buiten kant te doen. Een grote zigzag( of stikkende zigzag) er over en klaar. De sluiting heb ik, middenachter, met klittenband laten sluiten. Het derde kussentje kreeg een vis als applicatie.


Er was nog een groot stuk vilt over en dus een opberger gemaakt. Ook deze opberger heb ik gemaakt van drie stukken vilt. Hierop is ook weer de applicatie letters gemaakt. Wel heb ik de letters iets verkleind. De onderste is met de cirkelliniaal aan de naaimachine gemaakt. Nu is vilt redelijk stevig maar toch heb ik aan de achterzijde scheurvlies gelegd. Dit draait heel gemakkelijk onder de cirkelliniaal.


Dan eerst het bovenste vakje op het tweede vakje leggen, open klappen en in het eerste vakje vast zetten op de tweede. Daarna pas de zijnaden van het eerste vakje dicht zetten met een zigzag.  Omdat deze opberger toch wat groter is heb ik bovenin een tunnel gemaakt en hier een stokje gestoken (nog zichtbaar op de foto maar later natuurlijk af gezaagd). Nu gaat de opberger ook niet ‘raar’ hangen.

De ‘zandzakken’ die ook nog op de foto staan zijn: deurstoppers. Op een lang, rechthoekig stuk vilt heb ik nu als applicatie voor de naam gekozen. De zijnaden heb ik tot bijna onderaan dicht gezet, weer met een zigzag.


Nu het geheel keren en aan de binnenkant een hoekje naar binnen vouwen en afstikken. De deurstopper weer keren en er is een zakje ontstaan. Hierin heb ik een (gekochte) deurstopper van de bouwmarkt gedaan, aangevuld met nog wat kussenvulling. Strikje erom en nog een klein label op de borduurmachine gemaakt.

Het geheel is met veel enthousiasme ontvangen. Mijn oudste dochter wilde ook wel zo’n setje…. (rivaliteit tussen zussen???) Maar ik heb geantwoord dat ik afgelopen zomer al een trouwjurk voor haar heb gemaakt.

1 opmerking:

Esther zei

Hoi Janneke wat een prachtig blog heb je, je jas uit je vorige berichtje vind ik geweldig, groetjes Esther